ARHEOLOŠKA ISTRAŽIVANJA U KORENICI (23.06. - 28.06.2014.)
25.06.2014. SRIJEDA EKIPA: Nera, Iva, Stefanella, Tanja, Ana, Laura, Petra
U srijedu su stručnu ekipu ojačale učenice iz gimnazije (I/II razred). Popevši se na vrh Gradine Koreničke, djevojke su mogle naučiti ponešto o prapovijesti svoga kraja te o ljudima koji su u to doba naseljavali ove prostore. Također upoznate su s relevantnim terminima iz arheologije. Na putu prema prethodnog dana otvorenoj sondi učenice su naučene osnovama terenskog pregleda, te su i one zajedno sa stručnom ekipom tražile i prikupljale površinske nalaze prapovijesne keramike. Pregled se nastavio i na području gdje je ranije uočena veća koncentracija keramike. Prikupljeno je 5 vreća keramike, uglavnom velikih ulomaka japodskih posuda. Među nalazima ističe se ulomak bogato ukrašenog ruba posude velike zapremnine. Osim ulomaka prapovijesne keramike na lokalitetu je pronađen ulomak rimske tegule, odnosno crijepa. Taj je nalaz vrlo značajan jer dosad nije bilo spomena o rimskom naseljavanju Gradine Koreničke. Nakon prikupljanja ulomaka učenice su napravile preliminarnu obradu nalaza, tj. odvajale su i sortirale ulomke te pisale signature.
Cure su se tada upoznale i s arheološkim iskopavanjem – u sondi 1 uklanjale su pomoću sitnog alata humusni sloj i djelomično došle do sloja lomljenog kamenja. Tom prilikom djevojke su upoznate s pojmovima arheološke stratigrafije i načelima arheološkog iskopavanja, stratigrafskih jedinica, arheološkog te geološkog (zdravičnog) sloja. Također, cure su imale priliku dobiti uvid u arheološku dokumentaciju i važnost detaljnog dokumentiranja slojeva i nalaza unutar njih.
26.06.2014. ČETVRTAK EKIPA: Nera, Iva, Stefanella, Tanja, Ana, Laura, Petra
U četvrtak je stručna ekipa povela učenice na Krst, prostrani brežuljak u Koreničkom polju, gdje je pomoću zračne fotografije otkrivena dosad nepoznata bastionska utvrda. Tom prilikom djevojke su upoznate sa srednjovjekovnom i novovjekovnom poviješću svoga kraja te nekim osnovnim pojmovima fortifikacijskog graditeljstva i principima gradnje bastionskih utvrda. S obzirom na vidljivost ostataka utvrde iznad površine zemlje, učenice su imale priliku naučiti se načinima arheološke fotodokumentacije uz pomoć mjernih oznaka i ploče. Također, cure su čule i o važnosti provođenja neinvazivnih arheoloških istraživanja poput zračne arheologije, upotrebe zračnih odnosno terestričkih skenera prilikom dokumentiranja te georadarskih istraživanja. Osim prikupljanja klasičnih arheoloških nalaza prilikom iskopavanja, kao što su umjetno izrađeni predmeti (keramičke posude, metalni alat, oružje i sl.), cure su mogle naučiti i o važnosti prikupljanja uzoraka poput ugljena, zemlje i životinjskih kostiju koje mogu u daljnjim analizama uputiti na točnije datacije lokaliteta odnosno uvid u floru i faunu u trenutku formiranja arheoloških slojeva. Osim toga, objašnjeni su im pojmovi pokretnih i nepokretnih arheoloških nalaza.
Na Krstu su se djevojke imale priliku okušati u snimanju totalnom stanicom. Totalna stanica je instrument koji arheolozi koriste kao pomoć pri izradi plana terena (2D digitalni crteži), odnosno arheoloških slojeva u trenutku istraživanja, te za izradu 3D digitalnih modela lokaliteta.
27.06.2014. PETAK EKIPA: Nera, Iva, Stefanella, Tanja, Ana, Laura, Petra, Domagoj, Mathias, Mile
Arheološkim istraživanjima na Gradini Koreničkoj pridružili su se učenici Mathias, Mile i Leonardo, te kolega Domagoj, student arheologije u Zadru. Nakon ponovnog upoznavanja s načelima arheoloških istraživanja i povijesti koreničkog kraja, nastavljeno je istraživanje u sondi. Ispod humusnog sloja u kojem su nađeni ulomci prapovijesne keramike, sitnije životinjske kosti te grumeni ljepa (nabijene ili izgorene gline s kojom je oblagano pruće koje je činilo „zid“ prapovijesne kuće), naišlo se na sloj lomljenog živca.
Tokom dana u posjetu su stigli Šimo Pavlović, ravnatelj škole te Lidija Bakarić, viša kustosica iz Arheološkog muzeja u Zagrebu zadužena za japodsku zbirku. Lidija Bakarić pobliže je upoznala učenike s Japodima i njihovom materijalnom kulturom. Također, učenici su mogli naučiti o raspoznavanju japodske keramike, problematici i položajima japodskih naselja i groblja te važnosti razgovora s lokalnim stanovništvom prilikom arheološkog rekognosciranja. Osim toga, objašnjeno im je funkcioniranje Arheološkog muzeja u Zagrebu, odnosno njegov ustroj i djelatnost, kako muzejska tako i izdavačka.
28.06.2014. SUBOTA EKIPA: Lidija, Nera, Iva, Stefanella, Ana, Laura, Petra, Domagoj, Mathias, Mile, Leonardo
Nastavljena su iskopavanja na Gradini Koreničkoj. Dio učenica otputio se s Lidijom Bakarić u zaseok Kalemberi kako bi iz prve ruke stekle uvid u arheološko rekognosciranje odnosno razgovor s lokalnim stanovništvom.
Došavši do geološkog sloja kamena živca, arheološka sonda je dovršena. Nakon dokumentiranja, sonda je ponovo zatrpana te je prostor vraćen u prvobitno stanje čime je dovršeno ovogodišnje arheološko iskopavanje na Gradini Koreničkoj. Iako je samo iskopavanje gotovo, posao arheologa i ostalih stručnjaka tek slijedi. Nalazi pronađeni unutar sonde ili rekognosciranjem na prostoru Gradine Koreničke odlaze na pranje, signiranje i spajanje nakon čega slijedi statistička analiza materijala te njegova daljnja obrada koja bi trebala doprinijeti točnijem datiranju slojeva odnosno cijelog lokaliteta.
Ovim se putem cijela arheološka ekipa zahvaljuje svima koji su sudjelovali i pomogli u realizaciji ove male arheološke radionice. Od učenika koji su nas oduševili svojim velikim interesom i razinom razumijevanja važnosti kulturne baštine, do profesora, ravnatelja i ostalih djelatnika škole, te drugih ustanova i susretljivih stanovnika bez kojih bi ova radionica bila teško ostvariva.
Ovim se putem cijela arheološka ekipa na čelu sa višim kustosom Sanjinom Mihelićem zahvaljuje svima koji su sudjelovali i pomogli u realizaciji ove male arheološke radionice. Od učenika koji su nas oduševili svojim velikim interesom i razinom razumijevanja važnosti kulturne baštine, do profesora, ravnatelja i ostalih djelatnika škole, te drugih ustanova i susretljivih stanovnika bez kojih bi ova radionica bila teško ostvariva.